Logo czy Logotyp?

Logo czy Logotyp?

Od dłuższego czasu spotykam się z dwiema szkołami, obie mocno utwierdzone w przekonaniu, że tylko one mają rację bytu.

Pierwsza, głosi, iż LOGO może funkcjonować w trzech wariantach, a LOGOTYP jest jednym z jego wariantów:
1. sam znak graficzny (symbol, godło, logomark) – dobrze rozpoznawalne znane marki – nadgryzione jabłuszko APPLE, emblemat Mercedesa
2. logotyp – pochodzący od połączenia słów: logo + typografia np. charakterystyczny napis typu Coca-cola, IBM
3. logotyp + znak graficzny (używany razem), wystarczy przypomnieć sobie WELLA, Schwarzkopf

1.1 logo czy logotyp

Drugie stanowisko krytykuje pierwsze, szczególnie za błędne skojarzenie słowa logotyp z typografią. Wg tej opinii LOGOTYP był pierwotną nazwą wizerunku marki i nie miał nic wspólnego z typografią, a jedynie z typos (z gr. λόγος logos – słowo, myśl + τύπος typos – odcisk, obraz). Natomiast z czasem ludzie zaczęli posługiwać się skrótem – LOGO, aby było szybciej i wygodniej. To założenie automatycznie wyklucza możliwość, gdzie LOGOTYP jest tylko składową LOGO, bo nie może tak być – jeśli jedno i tak stanowi drugie.

Zatem: chcesz zlecić projekt logo, ale nie wiesz czy precyzyjnie się wyrazisz…i czy dogadasz się z grafikiem?

Konkluzja jest taka: mądry grafik zajmie się zleceniem i zrobi Ci taki znak firmowy jaki będziesz potrzebować, bez zastanawiania się nad niuansami:)

1.2 logo czy logotyp

Następny wpis: Logo a CZAS