Logo a CZAS

Logo a CZAS

Goni Cię czas? Potrzebujesz na wczoraj projektu logo? Zapewne zbadałeś trochę rynek i zastanawiasz się czemu ceny kształtują się różnorodnie, a i czas realizacji dziwnie wygląda? Jeden projektant na logo karze czekać dwa tygodnie, inny zrobi w 24 godziny, albo nawet w godzinę. Dziwi Cię, ż skoro to jest tylko mały rysunek i jeden-dwa wyrazy, to skąd taki długi termin i wywalona w kosmos cena?

Zanim podejmiesz decyzję – spróbuj przemyśleć parę kwestii i odpowiedz sobie na pytania:
1. Jakiego projektu oczekujesz?
Dobry projekt jest przemyślany, zbudowany w oparciu o założenia firmy. Dopracowany pod kątem liternictwa oraz kolorystyki. Niosący za sobą pozytywny odbiór. Nie kojarzący się z innym znakiem firmowym, a szczególnie z konkurencją. Oryginalny. Charakterystyczny, nie przypadkowy. Ponadczasowy, prosty. Wszechstronny – jeśli w przyszłości znak miałby być grawerowany, drukowany w różnych rozmiarach, w jednym kolorze, w skali szarości itp. Zapamiętywalny, zrozumiały, przykuwający wzrok. Ładny i estetyczny. Dopracowany. Ma przede wszystkim właściwie identyfikować markę. Takiego znaku zapewne potrzebujesz, jeśli z szacunkiem podchodzisz do swojego biznesu. Tego z pewnością nie dostarczą Ci automatyczne maszynki do robienia logo.

2.1 logo a czas

2. Czy pamiętasz ile czasu zajęło Ci wymyślenie odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy/ Twojego produktu?
Wena owszem, bywa zaskakująca i potrafi zstępować na myśliciela na zawołanie,…ale to jednak zdarza się dość rzadko. A w sytuacji, gdy firma ma się rozwijać, to dobrze by było jej pomóc przemyślanymi decyzjami, aniżeli przypadkowymi pomysłami. Czasem się mówi, że pierwsza wymyślona nazwa jest najlepsza. Ale zazwyczaj do tego się dochodzi, kiedy wymyśli się ich 20, opadną emocje i wtedy na spokojnie można je omówić. Przyznasz, że aby dojść do właściwego przekonania, należy przejść pewien proces, który wymaga czasu. W przypadku zbyt pochopnych decyzji i celem oszczędności, efekt końcowy po jakimś czasie okazuje się być trafionym…zatopionym. Podobnie jest z projektem znaku firmowego. Projekt logo to nie są tylko trzy ruchy myszką/piórkiem. Projekt logo to mnóstwo zapisów skrótów myślowych. Tak jak Ty szukałeś nazwy firmy na spacerze z psem o 5 rano, na zakupach, czy wieczorem pod prysznicem, podobnie wyglądają poszukiwania koncepcyjne do znaku. Przede wszystkim proces myślowy i mnóstwo szkiców w brudnopisie. Dopiero w otoczeniu innych zaczynają się wyłaniać te interesujące, te, które mogą stanowić punkt wyjścia. Po wybraniu najtrafniejszych, przerzuca się do świata cyfrowego i nadaje mu kształt. Kolorystyka, chociaż bardzo ważna oraz inne niuanse, zostawia się na później. W trakcie pracy z klientem, po wymianie opinii, sugestii, powoli wyłania się wypracowany, zupełnie nowy znak.

3. Na ile jesteś w stanie zrezygnować z jakości, aby zyskać na czasie?
Zysk na czasie w tym przypadku może odbić się rykoszetem. Wyobraź sobie, że mając już logo, zlecasz wykonanie strony www profesjonalistom, którzy chcą wykonać Ci stronę nowoczesną, ładnie opracowaną graficznie. Jeśli już masz dobry znak – strona będzie spójna, bo strona będzie robiona „pod logo”. Jeśli logo masz niedopracowane, to i super strona nie pomoże. I wracasz do punktu wyjścia, bo co to za logo, które słabo wygląda? Lub: zadowolony z otrzymania super logo, po tygodniu, dwóch, orientujesz się, że emblemat z Twojego logo został „żywcem wyjęty” ze znaku firmy z zupełnie innej branży, albo, co gorsza, pojawił się znacznie wcześniej…u Twojej konkurencji…
Jak widzisz, to czas pozwala na znalezienie odpowiedniej formy dla Twojego logo. Jak myślisz, czy gdyby zamiast wizerunku Lwa w logo znanej marki samochodowej umieszczono innego kota, to czy nadal byłoby odzwierciedleniem prężnej nowoczesności, innowacyjności i podkreślałoby rolę „Pana przestworzy”? Wydaje mi się, że niewielu śmiałków zdecydowałoby się wtedy na samochodowy zakup..;)

2.2 logo a czas

Dobrze jest się rozejrzeć za doświadczonym grafikiem, obejrzeć jego realizacje, przyjrzeć im się dobrze, aby samemu wybadać, jakie się ma odczucia względem tych projektów. Czasami warto zapytać projektanta: dlaczego? po co? Dobre logo powinno się bronić samo, ale miło jak grafik rzeczowo zaargumentuje swój projekt.

I ważna rzecz. Nie denerwuj się, jeśli projektant zadaje Ci pytania odnośnie firmy, Twoich wyobrażeń na temat logo itp. Szczegółowy wywiad pozwoli na szybsze opracowanie znaku wyjściowego i przejście do etapu dopracowywania. Dając grafikowi czas na pomysł i wykonanie- sam oferujesz sobie jakość i zadowolenie.

2.3 logo a czas

Poprzedni wpis: Logo czy Logotyp?